بی ام و همواره از همان ابتدای امر جز خودروهای بسیار پرطرفردار و لوکس بوده است. از همین رو تاریخچه ای از شروع تولیدات این
کمپانی را به شرح ذیل است. برخلاف اینکه فکر می کردم اولین تولید این کمپانی یک خودرو ، یک باطری ماشین یا هر قطعه ای دیگر از خودرو باشد باید بگویم که اولین محصول کارخانه موتور هواپیمای BMW IIIa بود که به مصرف کم سوخت و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود ولی بعد از جنگ جهانی اول با قطع نامه ورسای تولید موتور هواپیما را متوقف و تولید تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی و ترمز قطار شروع کرد.
تاریخچه رسمی شرکت ب ام و، تاریخ تأسیس شرکت را همان تاریخ افتتاح کارخانه بایریش فلوگنزه (۷ مارس ۱۹۱۶) میداند. وقتی از محدودیت های قطع نامه ورسای کاسته شد شروع به تولید موتورسیکلت مدل R32 نمود و در سال 1928 بود که با خرید کارخانه Automobilwerk Eisenach پا با عرصه خودروسازی گذاشت و اولین خودروی تولید شده در این کارخانه دیکسی 3/15 بود که تحت لیسانس یک شرکت انگلیسی به اسم آستین بود.
در سال 1932 اولین خودرو مدل 3/20 توسط خود کمپانی بی ام و طراحی و توسعه یافت که موتور آن چهارسیلندر بود.
اولین موتور شش سیلندر خطی ب ام و در سال ۱۹۳۳ با مدل ۳۰۳ به بازار عرضه شد. در دهه ۱۹۳۰ ب ام و مدلهای مختلف سدان، کوپه و کانورتیبل تولید میکرد.
با شروع جنگ جهانی دوم، ب ام و دوباره به تولید موتور هواپیما برای لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) روی آورد. در این دوران، کارخانه از نیروی کار اجباری نظیر اسیران جنگی و زندانیان اردوگاه داخائو نیز استفاده میکرد.
در دوران جنگ اکثر تاسیسات بی ام و در بمباران ها نابود شد و کلیه تاسیسات به تصرف شوروی درآمد که کارخانه بی ام و در آن شرایط فقط قادر به تولید پاتیل و ماهیتابه بود.
در سال ۱۹۴۷ ب ام و اجازه یافت تولید موتور سیکلت را از سر گیرد. اولین موتورسیکلت بعد از جنگ ب ام و با نام R24 در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد. در حالی که هنوز تولید خودرو برای ب ام و ممنوع بود، کارخانه انگلیسی BAC با استفاده از نقشههای به دست آمده از دفاتر ب ام و در حین جنگ، خودروهای قبل از جنگ ب ام و را در انگلستان تولید میکرد.
تولید خودرو در سال ۱۹۵۲ با تولید سدان بزرگ ۵۰۱ بالاخره آغاز گشت. در دهه ۵۰ ب ام و مدلهای سدان، کوپه و کانورتیبل در خط تولید داشت. در سال ۱۹۵۵ با هدف نفوذ به بازار خودروهای ارزان قیمت، خودروی کوچک Isetta را به بازار عرضه کرد.
در سال ۱۹۵۹ ب ام و به شدت مقروض بود و روز به روز نیز ضرر میکرد. گرچه فروش مدل Isetta قابل قبول بود ولی سود بسیار کمی برای شرکت داشت. مدل ۵۰۱ نیز به تعداد کمی فروش میرفت و ضررده بود. همچنین در میانه دهه ۵۰ آلمانیها از خرید موتورسیکلت به سمت خودرو روی آوردند که باعث افت شدید فروش موتورسیکلتهای ب ام و شد. در این شرایط آمریکن موتورز و گروه روتز به دنبال خرید ب ام و بودند.
در سال ۱۹۶۰ پروژه ای که با نام کلاس جدید Neue Klasse تعریف شد، که هدفش توسعه چند خودرو در کلاس سدان چهاردر بود. محصولات این پروژه در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه شدند و ب ام و به عنوان یکی از برترین سازندگان خودروهای سدان اسپرت مطرح شد و شرکت را از بحران مالی نجات یافت.
در سال ۱۹۶۸ ب ام و اولین موتور شش سیلندر خطی خود را پس از جنگ جهانی دوم توسعه داد. این موتور بر روی مدلهای سدان «سری شش جدید» (که بعدها سری ۷ نام گرفت) و کوپه «سری شش جدید» (که بعدها سری ۶ خوانده شد) نصب گردید.
در سال ۱۹۷۲ اولی سری ۵ به بازار عرضه شد تا جایگزین «کلاس جدید» شود. در سال ۱۹۷۶ با استفاده از همین پلتفرم، سری ۶ به بازار عرضه شد. سری ۳ که سدان کوچک ب ام و بود نیز در سال ۱۹۷۵ معرفی گشت. با معرفی سدان بزرگ سری ۷ در سال ۱۹۷۸ محصولات ب ام و کامل شد.
در سال ۱۹۷۸ ب ام و ام۱ با همکاری لامبورگینی به عنوان اولین خودروی موتور وسط ب ام و توسعه یافت. این اولین خودروی تولید شده توسط بخش ام شرکت بود. در سال ۱۹۸۰ بخش ام با تولید ب ام و ۵۳۵ براساس اتاق E12 سری پنج، نخستین مدل خود را براساس یک خودروی عادی توسعه یافته بود، به بازار عرضه کرد. ب ام و ام۵ نیز که بر اساس اتاق E28 ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۵ به بازار عرضه شد. در همین سال ب ام و ام۳ نیز معرفی شد.
در این دوران اولین موتور دیزل ب ام و با نام M21، اولین خودروی چهارچرخ محرک ب ام و با نام E30 325iX و اولین استیشن واگن ب ام نیز به بازار عرضه گشتند.
نام و نشان ب ام و
نشان این کارخانه از شکل پرههای ملخ در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شدهاست. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید این کارخانه قرار گرفت.
در سال ۱۹۹۲ ب ام و شروع به خریداری یک تأسیسات عظیم طراحی در کالیفرنیای آمریکا کرد که پیش از این متعلق به استودیو DesignworksUSA بود. تملک کامل این تأسیسات تا ۱۹۹۵ به طول انجامید.
در سال ۲۰۰۲ طراحی خودروهای بِ اِم وِ دچار تغییرات شدیدی شد. از آن جمله میتوان به طرحهای رادیکال بِ اِم وِ سری ۷ و بِ اِم وِ زد ۴ به وسیله کریس بنگل طراح ارشد معروف بِ اِم وِ اشاره کرد. در فوریه ۲۰۰۹ کریس بنگل اعلام کرد پس از هفده سال از بِ اِم وِ جدا خواهد شد. از آن زمان آدریان فن هایدونک هلندی که معاون و دست راست کریس بنگل بهشمار میرفت در سمت رئیس بخش طراحی بِ اِم وِ جایگزین او شدهاست.
در ژانویه ۲۰۱۲ بِ اِم وِ توسط فوربز به عنوان خوشنامترین برند خودرویی دنیا شناخته شد.
موتورهای ساخته شده توسط بِ اِم وِ با اختلافی فاحش مجموعاً دارنده ی بیشترین عنوان موتور سال در رقابت معتبر بینالمللی موتور سال میباشند.